MEINE FORSCHUNG

Ich habe in Bonn im Fach Amerikanische Literatur- und Kulturwissenschaften promoviert und eine Dissertation über Pornografie geschrieben. Dafür habe ich an den Filminstituten in Santa Barbara und Berkeley geforscht. Meine Dissertation “Pornography and Seriality” ist 2014 erschienen.

2014 habe ich die Ausstellung Porn That Way über queere Pornografie am Schwulen Museum in Berlin mitkuratiert.

Pornography
and Seriality

The Culture of Producing Pleasure

Palgrave Mcmillan, New York: 2014

Cover art by Liam Golden

Inhalt

Pornography is repetitious to a degree that is hard to find anywhere else in audiovisual culture. Characters, acts, and shots reappear endlessly in films and online clips. Why is this highly predictable material arousing at all? And why are its formulas at the same time detested? This study approaches pornography by exploring its most obvious feature: seriality. Schaschek argues that porn’s repetitive formulas are constitutive for the genre as such. She shows that understanding its serial strategies is an important step toward understanding the fascination and frustration that derive from pornography – as a gender system, an industry, and, ultimately, a source of pleasure.

Linda Williams, Filmwissenschaftlerin und Autorin von Hard Core (1989) und Porn Studies (2004)

„In a surprising and astute move, Sarah Schaschek uses the most 'boring' aspects of pornography - its repetitions of the same sex acts, gestures, and affects - as a way to better understand the repetitions, seemingly the same, but always with a slight difference, of seriality itself. Thinking about pornography through the lens of seriality, Schaschek reminds us that the essence of all mass cultural production adheres to rhythmic processes of copying and reproduction.“

Susanna Paasonen, Medienwissenschaftlerin, Universität Turku, Finnland

„Theoretically sophisticated and carefully researched, Pornography and Seriality explores the particularity and appeal of pornography. It opens new analytical ground in the yet emergent field of porn studies and is quintessential reading for anyone interested in porn as a media genre, the seriality of popular culture, or the mediated depictions of gender and bodily pleasure.”

„This will be an important book on porn. Excellent take on Derrida and Butler, with a particular focus on citationality and iterability (hence the name seriality). Will be of interest to linguistic anthropology or anyone that like speech act theory. Tons of potentially important concepts, like "intercorporeal" which is a reference to "intertextual" but within the body.“

Mike Mena auf goodreads, 26. Januar 2017

Feona Attwood, Kulturwissenschaftlerin, Middlesex University, Großbritannien

„Discussions of pornography that focus on actual porn and take it seriously are still very far and few between. This confident, original, and thoughtful book is a very welcome addition to the study of pornography. It explores the question of what we mean by seriality more broadly, and it will be of interest to academics working on Porn Studies and generally in Media, Film, and Cultural Studies.”


AUSSTELLUNG

Porn That Way

Zum ersten Mal vereint eine Ausstellung die historische und aktuelle Entwicklung von schwuler, lesbischer, queerer und Trans*-Pornografie.

„Porn That Way“ ist eine wissenschaftliche, kritische und zugleich lustvolle Schau. Sie erstreckt sich von  den dunklen und versteckten Anfängen der bewusst homosexuellen Pornografie im 19. Jahrhundert bis zu den selbstbewussten  öffentlichen Produktionen der 70er Jahre, von Filmen aus der Zeit der AIDS-Krise bis zur aktuellen sex-positiven feministischen Bewegung. Ebenso berücksichtigt wird „Romantischer Porno“ als Antwort auf „Reality Porn 2.0“ und die sich zunehmend etablierende Trans*-Pornografie.

Fotos, Postkarten, Filme und Zeitschriften, Kostüme, Verträge, Originalvideokassetten, Poster, Flyer – genauso Vintage-Dildos, Erektionsspritzen, Pillen und Kameraausrüstungen – aus Archiven und von Studios sowie Privatpersonen rund um den Globus spiegeln die zunehmende Emanzipation queerer Sexualitäten. Zwar zeigen sie teils große zeitliche und kommerzielle Unterschiede, etwa in der Darstellung von lesbischem und schwulem Begehren. Doch vor allem die jüngeren Produktionen, denen sich die Ausstellung ebenfalls widmet, verwischen traditionelle Grenzen von Lust und Geschlecht.

 

Die Ausstellung ist ab 18 Jahren zugänglich.

Kurator_innen: Patsy Henze, Laura Méritt, Kevin Clarke und Sarah Schaschek

Ausstellung

Schwules Museum Berlin

6. Dezember 2014 – 17. Mai 2015

Weitere wissenschaftliche Beiträge

  • „Wieder­hol­ung als Lust­prinzip: Seri­al­ität in der Pornografie.“ In: Thomas Morsch (Hg.), Genre und Serie. München: Wil­helm Fink 2015. 155-72.

  • „Die Ord­nung des Begehrens: Seri­al­ität in der Onlinepornografie.“ In: Jen­nifer Henke, Mag­dalena Krakowski, Ben­jamin Mold­en­hauer und Oliver Schmidt (Hg.), Hol­ly­wood Reloaded: Gen­re­wan­del und Medi­ener­fahrung nach der Jahrtausendwende. Mar­burg: Schüren 2013. 218–31.

  • „Fuck­ing Machines: High-Tech Bod­ies in Pornog­ra­phy.“ In: Karen A. Ritzen­hoff und Karen Ran­dell (Hg.), Screen­ing the Dark Side of Love: From Euro-Horror to Amer­i­can Cin­ema. New York: Palgrave/Macmillan 2012. 211–23.

  • Nos­tal­gia: Seri­al­ität in der queeren Pornografie.“ In: Mar­tina Schue­graf und Angela Till­mann (Hg.), Pornografisierung von Gesellschaft. Kon­stanz: UVK 2012. S. 223–32.